Latest Highlight

ႏိုင္ငံေတာ္၊ ျပည္ေထာင္စု၊ ႏိုင္ငံသား၊ တုိင္းရင္းသား ကိစၥ (၂)



ႏိုင္ငံ နယ္နမိတ္တစ္ခု ပီပီျပင္ျပင္ တည္ရွိ၍ ထိုနယ္နမိတ္ကို ေရးဆြဲသတ္မွတ္စဥ္ ႏိုင္ငံနယ္နမိတ္အတြက္ မ်ိဳးစဥ္ မ်ိဳးဆက္ ေနထိုင္ခဲ့ေသာ လူသား ထိုႏိုင္ငံ၏ ဥပေဒရိပ္ေအာက္မွ ႏိုင္ငံသား အျဖစ္သတ္မွတ္ေပးရမည္။ ႏိုင္ငံတိုင္းတြင္၊ ႏိုင္ငံနယ္နမိတ္ သတ္မွတ္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွ ၀င္ေရာက္လာသူႏွင့္ ႏိုင္ငံ နယ္နမိတ္ သတ္မွတ္ လိုက္စဥ္ ႏိုင္ငံအတြင္း၌ ရွိေနသူ ဟူ၍ ရွိသည္။

ႏိုင္ငံအတြင္း ရွိေနသူသည္- ထိုႏိုင္ငံ၏ ဥပေဒေအာက္မွ လူသား ျဖစ္၍- ႏိုင္ငံအျပင္ပသို႔ ေရာက္သြားေသာ သူမ်ားမွာ သက္ဆိုင္ရာ အခ်ဳပ္အျခာပိုင္သည့္ ႏိုင္ငံ၏ ဥပေဒေအာက္မွ လူသားမ်ားျဖစ္သည္။ ဤေနရာတြင္ ခၽြင္းခ်က္ အေျခအေနတစ္ရပ္ရွိသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရး ယူစဥ္တြင္ ႏိုင္ငံနယ္နမိတ္ အား သတ္မွတ္စဥ္တြင္ သီေဘာမင္း၏ မိသားစု အပါအ၀င္ အခ်ိဳ႔ေသာ မိသားစုမ်ားသည္ ႏိုင္ငံျပင္ပတြင္ ရွိေန သည္။ ထိုမိသားစုမ်ိဳးထဲမွ ျမန္မာႏိုင္ငံသား အျဖစ္ခံယူလိုသူ တစ္ခ်ိဳ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ျပန္လာ၍ ႏိုင္ငံသား ခံယူ လိုလွ်င္ ခြင့္ျပဳေပးႏိုင္သည္။ အလားတူ ႏိုင္ငံျခားမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ လာေရာက္ေနထိုင္သူ ဥပမာ အဂၤလိပ္ေခတ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္သည့္ ဥေရာပလူမ်ိဳးမ်ား၊ အိႏၵိယ လူမ်ိဳးမ်ား၊ တရုတ္ လူမ်ိဳးမ်ားအား သူတို႔၏ စိတ္ဆႏၵအေလွ်ာက္ မိမိတို႔၏ ဇာတိႏိုင္ငံသို႔ ျပန္လိုက ျပန္ႏိုင္သည္၊ ဆက္ လက္ေနထိုင္လိုက ေနထိုင္ႏိုင္သည္ ဟူသည့္ အခြင့္အေရးကို ေပးရမည္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ သူတို႔ႏွင့္ ျမန္မာတိုင္းရင္းသူ တစ္ဦးဦး ေသြးေႏွာ ကျပား ျဖစ္ေနသူမ်ားကို ႏိုင္ငံသား ေပးကို ေပးရေပမည္။

ထိုသို႔ေသာ အေျခအေနေပၚ မူတည္၍ ႏိုင္ငံတိုင္းတြင္ ဧည့္ႏိုင္ငံသား၊ ႏိုင္ငံသား၊ တိုင္းရင္းသား ဟူ၍ အမ်ိဳး အစား သံုးမ်ိဳး သတ္မွတ္ေပးထားသည္။ 

ႏိုင္ငံသားတိုင္းသည္ တိုင္းျပည္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဥပေဒျပဳစုေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ က်မၼေရး- ေဆာင္ရြက္ပိုင္ ခြင့္၊ ခံစားႏိုင္ခြင့္မ်ား၌ တန္းတူညီမွ် ျဖစ္ေစရေပမည္။ သုိ႔ေသာ္ (တိုင္းတစ္ပါး၌ ေမြးၿပီး) ႏိုင္ငံသား ျဖစ္လာသူ အား တိုင္းျပည္၏ အဓိက ဦးေဆာင္ေနရာမွ ခ်န္လွပ္ထားႏိုင္သည္။ (ဥပမာ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ ျဖစ္ခြင့္မျပဳ ဟူ၍ ျဖစ္သည္။)

ဧည့္ႏိုင္ငံသား ဟူသည္ သက္တမ္းသတ္မွတ္ခ်က္ ရွိရမည္။ လူသားမ်ိဳးႏြယ္တစ္ခုအား ကာလအပိုင္းအျခားမရွိ ဧည့္ႏုိင္ငံသား သတ္မွတ္ထား၍ မရေခ်။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားတြင္ ၅ ႏွစ္၊ ၃ ႏွစ္၊ ၇ ႏွစ္ စသည့္ျဖင့္ သတ္မွတ္ထား ၍၊ အာရွ- အာဖရိက ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ လူတစ္ဦး၏ သက္တမ္းတစ္ေလွ်ာက္ သတ္မွတ္ေလ့ရွိသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ႏိုင္ငံျခားမွ ၀င္လာသူတစ္ဦးသည္ သူ႔သက္တမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ဧည့္ႏိုင္ငံသား အျဖစ္ျဖင့္သာ ေနထိုင္ရမည္ ျဖစ္ သည္။ သို႔ေသာ္ သူ႔သားသမီးမ်ားႏွင့္ မသက္ဆိုင္ေခ်။

တိုင္းရင္းသား- တိုင္းရင္းသည္ဟူသည္မွာ မူလဇစ္ျမစ္ လူမ်ိဳးျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ၎တို႔သည္လည္း အမွန္တစ္ ကယ္တြင္ မူလဇစ္ျမစ္ မဟုတ္ေခ်၊ ထိုေဒသတစ္ခု၌ မ်ိဳးစဥ္မ်ိဳးဆက္ ေနထိုင္ခဲ့သည္မွာ ရာေပါင္းမ်ားစြာ သို႔မဟုတ္ ႏွစ္ေထာင္ခ်ီ၍ ေနထိုင္ခဲ့ေသာ လူမ်ိဳးႏြယ္ကို ေခၚဆိုသည္။ တိုင္းရင္းသားတိုင္းသည္ ႏိုင္ငံသား မဟုတ္သကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံသားတိုင္းသည္လည္း တိုင္းရင္းသား မျဖစ္ႏိုင္ေခ်။

ဥပမာ- ကခ်င္တိုင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ႏိုင္ငံသား မဟုတ္ေခ်။ ကခ်င္လူမ်ိဳးေပါင္း သန္းႏွင့္ခ်ီ၍ တရုတ္ႏိုင္ငံသား မ်ားအျဖစ္ တည္ရွိေနသည္။ အလားတူ ကရင္လူမ်ိဳးေပါင္း ငါးသိန္းခန္႔ ထိုင္းႏုိင္ငံသား အျဖစ္တည္ရွိေနသည္။ ရွမ္းလူမ်ိဳးေပါင္း သန္းႏွင့္ခ်ီ၍- တရုတ္ႏိုင္ငံ၊ ထိုင္းႏိုင္ငံအတြင္း၌ ႏိုင္ငံသား အျဖစ္တည္ရွိေနသည္။ ရခိုင္လူမ်ိဳး ေပါင္း သန္းႏွင့္ခ်ီ၍ အိႏၵိယႏိုင္ငံသား၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံသား အျဖစ္တည္ရွိေနသည္။ ရိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳးေပါင္း သန္းႏွင့္ခ်ီ၍ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံသား အျဖစ္တည္ရွိေနသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ တုိင္းရင္းသား ဟူသည္မွာ သူ႔မ်ိဳးႏြယ္၊ သူ႔လူ႔သဘာ၀၊ သူ႔၀န္းက်င္၊ သူ႔ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ တည္ရွိေန ေသာ လူမ်ိဳးတူစုျဖစ္၍-၊ သက္ဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံအတြင္း က်ေရာက္သြားေသာ လူအစုအေ၀း၊ လူမ်ိဳးႏြယ္သာ ျဖစ္ သည္။ ႏိုင္ငံနယ္နမိတ္ သတ္မွတ္စဥ္ အျခားႏိုင္ငံဘက္သို႔ ပါသြားသျဖင့္- မိမိႏိုင္ငံအတြင္း ထုိလူမ်ိဳးစုအား ႏိုင္ငံ၏ တိုင္းရင္းသား အျဖစ္ မသတ္မွတ္၍ မရေခ်။

တုိင္းရင္းသား တစ္စုခ်င္းသည္ သူ႔လူမ်ိဳးတူရာအား သံေယာဇဥ္ရွိႏိုင္သည္၊ ခ်စ္ခင္ပတ္သက္ႏိုင္သည္။ ဆက္ဆံ ဆက္သြယ္ႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ ႏိုင္ငံသား ျဖစ္ခြင့္အား ေ၀ျခမ္းေပး၍ မရႏိုင္ေခ်။ ဥပမာအားျဖင့္ ျမန္မာကရင္မွ ထိုင္းကရင္တို႔အား သံေယာဇဥ္ရွိမည္ပင္။ ျမန္မာမြန္မ်ားက ထုိင္းမြန္တို႔အား သံေယာဇဥ္ရွိမည္ပင္- မည္သို႔မွ် တားဆီး၍ မရႏိုင္ေခ်။ သို႔ေသာ္ ထိုင္းလႊတ္ေတာ္ထဲတြင္ ေပးထားေသာ မြန္အမတ္ ၁၈ ဦး၏ ေနရာအား ျမန္မာ မြန္မ်ားက တက္ယူ၍ မရႏိုင္ေခ်။ ထို႔အတြက္ ထိုင္းအစုိးရကလည္း ခြင့္ျပဳမည္ မဟုတ္ေခ်။ အလားတူ ထိုင္းႏိုင္ငံသား မြန္တို႔၏ သူ႔ႏိုင္ငံအတြင္း ခံစားခြင့္မ်ားအား ျမန္မာမြန္တို႔အား မေပးႏိုင္ေခ်။ အလားတူပင္ ဘဂၤဘီရခိုင္မ်ား အေနျဖင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံသားတို႔၏ ခံစားခြင့္အား ရယူထားသည္။ အကယ္၍ ျပည့္ျပည့္၀၀ မရခဲ့လွ်င္လည္း ထိုဘဂၤလီရခိုင္တို႔ အေနျဖင့္ ဘဂၤလီအစိုးရအား ေတာ္လွန္ခြင့္ရွိသည္၊ ေတာင္းဆိုခြင့္ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ဘဂၤလီရခိုင္မ်ား အေနျဖင့္ ျမန္မာအစိုးထံတြင္ ထိုအခြင့္အေရးအား ေတာင္းဆိုခြင့္ မရွိေခ်။

လူမ်ိဳးႏြယ္တစ္ခု၏ မိမိတို႔ ေနထိုင္အေျခခ်ေနခဲ့ရာ ေဒသအား ႏိုင္ငံပိုင္းျခား သတ္မွတ္လုိက္ျခင္းေၾကာင့္ ကြဲျပား သြားရေသာ တိုင္းရင္းသားတို႔အား သက္ဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံမွ အျပည့္အ၀ တာ၀န္ရွိေပသည္။

ျပည္ေထာင္စု ဆုိသည္မွာ တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္မ်ား စုေပါင္း၍ ႏိုင္ငံ ထူေထာင္ျခင္းကို မေခၚဆိုေပ။ လူမ်ိဳးႏြယ္ မ်ားစုေနျခင္းကို မ်ိဳးႏြယ္စု ဟုသာ ေခၚဆုိႏိုင္ေပမည္။ ျပည္ေထာင္စုဟူသည့္ အဓိပၸါယ္သက္ေရာက္ရန္ ႏိုင္ငံအႏွံ႔ ဥပေဒသက္ေရာက္စိုးမုိးေစရန္ ဥပေဒအားျဖင့္ စီရင္စုမ်ားတည္ေဆာက္ရေပမည္။ တိုင္းေဒသမ်ား နယ္နမိတ္သတ္မွတ္လွ်က္ တစ္ႏိုင္တစ္ပိုင္ ဥပေဒ ကို ေစာင့္ေရွာင့္ထိန္းႏိုင္မည့္ နယ္နမိတ္မ်ား သတ္မွတ္ရ မည္။ ထိုနယ္နမိတ္တို႔အား သက္ဆိုင္ရာေဒသရွိ လူမ်ားစု လူမ်ိဳးႏြယ္အမည္နာမျဖင့္ မသတ္မွတ္သင့္ေပ။ ျပည္နယ္တိုင္း၊ တုိင္းေဒသတိုင္းတြင္ လူမ်ိဳးစုံတည္ရွိေနသည္ ျဖစ္ရာ ၿမိဳ႔ျပလူေနမႈတည္ေဆာက္ေရးပံုစံတက်- ထိုေဒသရွိ ထင္ရွားေသာ ၿမိဳ႔အား ကိုယ္စားျပဳ၍ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျမစ္၊ ေတာင္တန္း တို႔အား ကိုယ္စားျပဳ၍ ေသာ္လည္းေကာင္း ျပည္နယ္အမည္ကို သတ္မွတ္သင့္သည္။ ထိုသို႔ သတ္မွတ္ထားသည့္ ျပည္နယ္အတြင္း တြင္ မွီတင္းေနထိုင္သည့္ မည္သည့္ လူမ်ိဳးႏြယ္မဆို တရားမွ်တ၍ လူ႔အခြင့္အေရးကို အာမခံသည့္ ဥပေဒ၏ အရိပ္ကို ညီမွ်စြာ ခံစားခြင့္ရွိေစရပါမည္။ ထိုတုိင္းေဒသမ်ား စုစည္းထားျခင္းျဖင့္ တည္ေဆာက္သည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ သည္သာ- ျပည္ေထာင္စု ဟူေသာ အမည္နာမျဖင့္ ကိုက္ညီေပမည္။
ထုိသုိ႔ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ရာတြင္- ျပည္ေထာင္စု မၿပိဳကြဲေစရန္ ျပင္းထန္ျပတ္သားေသာ ဥပေဒတစ္ရပ္အား ဆက္လက္ျပဌာန္းရေပမည္။ ၎မွာ ျပည္ေထာင္စုအား ၿဖိဳခြဲသူ၊ ခြဲထြက္သူ၊ ခြဲထြက္ရန္ လႈံ႔ေဆာ္သူအား ႏိုင္ငံ၏ အျမင့္ဆံုးႏွင့္ အျပင္းထန္ဆံုး အျပစ္ဒဏ္ (ဥပမာ- ေသဒဏ္) အျဖစ္ ျပဌာန္းထားရေပမည္။ အလားတူ ျပည္ ေထာင္စုအတြင္း လူသားမ်ိဳးႏြယ္ခ်င္း စိတ္ၿငိဳျငင္ေစမည့္ လူမ်ိဳးေရး စကားမ်ား ေျပာဆိုသူ၊ ပုတ္ခတ္သူ၊ ခြဲျခားသူ တို႔အား အလားတူ ျပင္းထန္သည့္ ျပစ္ဒဏ္မ်ား ခ်မွတ္ထားရေပမည္။

သို႔မဟုတ္လွ်င္- အႏွိမ္ခံေနမည့္ အစား ေသရျခင္းက ပို၍ျမတ္သည္ဟု ခံစားခ်က္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာလွ်က္- အႏွိမ္ခံရသည့္မ်ိဳးႏြယ္တို႔က အေသခံကာ ျပည္ေထာင္စုမွ ခြဲထြက္လိုစိတ္မ်ား ျပည္လည္ရွင္သန္လာႏိုင္သည္။ ထိုအခါ ခြဲထြက္သူအား ေသဒဏ္ ဟု ခ်မွတ္ထားလင့္ကစား ထိုဥပေဒမွာ အသံုး၀င္ေတာ့မည္ မဟုတ္ေခ်။

လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းစီမွာ လြတ္လပ္ညီမွ်ေသာ ဥပေဒ၏ ေစာင့္ေရွာက္မႈအား ရရွိေနလွ်င္ အာဏာမက္ ေသာ လူယုတ္မာတစ္စု၊ သို႔မဟုတ္ မတည္မၿငိမ္မႈအား အေၾကာင္းျပ၍ စီးပြားရွာလိုေသာ လူယုတ္မာတစ္စုမွ လြဲ၍ သာမန္ျပည္သူအမ်ားစုႀကီးမွာ ခြဲထြက္ေရးကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရးကိုေသာ္လည္း စိတ္၀င္စား ေတာ့မည္ မဟုတ္ေခ်။

ဆက္လက္တင္ျပပါမည္။

ေဌးလြင္ဦး islammyanmar.com


Write A Comment

Rohingya Exodus