Latest Highlight

ခြဲျခားဆက္ဆံတဲ့လူမ်ိုးအျဖစ္ မျမင္ခ်င္ပါ


ဒီေန့ ေဟာေျပာပြဲတခု သြားခဲ့တယ္။ ေဟာေျပာသူက ထိုင္းသမိုင္းပညာရွင္ေတြထဲမွာ ေလာေလာဆယ္နာမည္အျကီးဆံုးလို့ ေျပာလို့ရမယ့္ ပါေမာကၡ Thongchai Winichakul။ သူေျပာတဲ့ေခါင္းစဉ္က Thailand: The State in Denial တဲ့။ အဓိကေျပာသြားတဲ့ အေျကာင္းက ဘုရင္၊ ဖိဖုရားနဲ့ ဘုရင္ေလာင္းလ်ာကို အသေရဖ်က္တာ၊ ပုတ္ခတ္တာ၊ ျခိမ္းေျခာက္တာနဲ့ ပတ္သက္ျပီး အေရးယူလို့ရတဲ့Article 112 လို့ေခၚတဲ့ ဥပေဒအေျကာင္း။သူအဓိကထားေျပာသြားတာက ထိုင္းနိုင္ငံမွာ အဲဒီပုဒ္မတည္ေနတာဟာ ဘုရင္ကိုသစၥာရွိတဲ့ လူတန္းစားတစုေျကာင့္မဟုတ္ဘဲ civil society တခုလံုးကပူးေပါင္းျပီး အသံတိတ္ေနလို့တဲ့။ norm လို့ေခၚတဲ့ လူအမ်ားစုလက္ခံတာကိုပဲ ေျပာရမယ္ဆိုတဲ့အသိျကီးနဲ့ လူတိုင္းက အသံတိတ္ပူးေပါင္းျပီး ဒီဥပေဒကို သက္ဆိုးရွည္ေစတယ္။ တခါအတိတ္မွာလဲ ၁၉၇၅ ေအာက္တိုဘာ ၆ရက္လူသတ္မႈျကီးကို လူထုျကီးက ျသဘာေပးခဲ့ျကတယ္။

အဲဒီတုန္းက လူ၄၀ေက်ာ္အသတ္ခံရတယ္။တမာဆတ္ကေက်ာင္းသားေတြ ဆနၵျပတာကို ဘယ္သူမွန္းအခုထိေဖာ္ထုတ္လို့မရတဲ့ (၁၉၇၆ လြတ္ျငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္က ေက်ာင္းသားေတြေရာ သတ္သူေတြကိုပါ ပါးစပ္ပိတ္ပစ္လိုက္တယ္။ တရားခံသိအံုးေတာ့။ အဲဒီလူကို တရားစြဲလို့မရေတာ့ဘူး။) အဲဒီကိစၥမွာ လူ၅ေယာက္ လူအုပ္ေရွ့မွာ ျကိုးစင္တင္ခံရတယ္။ မိန္းကေလးေတြ မုဒိမ္းက်င့္ခံရတယ္။ အဲဒါကို ေဘးမွာျကည့္ေနတဲ့ လူထုက လက္ခုတ္လက္ဝါးတီးျပီး အားေပးျကတယ္။ဒါဟာ၁၉၇၀ေနွာင္းက norm လား။ လူေတြက တကယ့္ကို လိုလိုလားလားလက္ခံခဲ့ျကတာလား။

ဒီေနရာမွာ norm ဆိုတာ reality အရွိတရားမဟုတ္ဘဲ ကိုယ့္စကားကို သူမ်ားနားေထာင္ဖို့၊ ကိုယ့္လုပ္ရပ္က အမ်ားအျမင္မွာ မွန္တယ္ဆိုတာျဖစ္ဖို့ လုပ္တာ။ reality ကေတာ့ တကယ့္ ပကတိအျဖစ္မွန္။ ပါေမာကၡေပးတဲ့ ဥပမာနဲ့ရွင္းရရင္ ထိုင္းမွာ ဘုန္းျကီးေတြဂစ္တာမတီးဘူးဆိုတာ norm။ တယယ့္အျဖစ္မွာ ဂစ္တာတီးတဲ့ဘုန္းျကီးေတြရွိတယ္။ တျခားမဟုတ္တာလုပ္တဲ့ ဘုန္းျကီးေတြလဲရွိတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ ထိုင္းဘုန္းျကီးေတြ ဂစ္တာတီးတာ သတင္းစာမွာျပလို့မရဘူး။ ရုပ္ရွင္ထဲထည့္မရိုက္ရဘူး။ ဘာျဖစ္လို့လဲဆိုေတာ့ ဒီပံုရိပ္ေတြဟာ အမ်ားလက္ခံတဲ့၊ အစိုးရကလက္ခံတဲ့ norm မဟုတ္လို့။
အဲဒါနဲ့ပတ္သက္ျပီး စဉ္းစားစရာေတြ အမ်ားျကီးရွိတယ္။ အခ်ိန္ရရင္ စာတပုဒ္ေလာက္ေအးေအးေရးခ်င္တယ္။ ထံုးစံအတိုင္း အခ်ိန္မရလို့ ဒီအေျကာင္းနဲ့ပတ္သက္ျပီး၊ အခုေလးတင္ မေကဘေလာ့က ေနာက္ဆံုးစာရယ္ သူ့ေအာက္က ကြန္မန့္အခ်ို့ရယ္ဖတ္ျပီး ဒီစာေလးေကာက္ေရးျဖစ္တယ္။ရိုဟင္ဂ်ာေတြကို လူေတြလို့ မျမင္ျကတာ ဗမာေတြ (ဗမာျပည္ထဲက၊ ဗမာျပည္ကလာသူေတြအားလံုးကို ဆိုလိုပါတယ္) ရဲ့ norm လား။ ရိုဟင္ဂ်ာေတြကို ဘဂၤႅားေဒ့ရွ္ကလဲ လက္မခံဘူး။ ဗမာျပည္ကလဲ လက္မခံဘူး။ တိုင္းျပည္ထဲမွာ လူတိုင္းလူတိုင္း တန္းတူအခြင့္အေရးရေရး၊ ဒီမိုကေရစီရေရး၊ ကိုယ့္သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ကို ကိုယ့္အတြက္ ေနာက္မ်ိုးဆက္ေတြအတြက္ ကာကြယ္ေပးဖို့၊ ေရေဘးဒုကၡသည္ ကယ္ဆယ္ေရး စတဲ့အေရးေပါင္းမ်ားစြာမွာ ေစတနာလဲပါ တကယ္လဲလုပ္ျကတဲ့ လူေတြဟာ လူကို ရိုဟင္ဂ်ာျဖစ္လို့ လူအျဖစ္မျမင္နိုင္တာ norm လား။Norm ေရာ reality ေရာ မဟုတ္ပါေစနဲ့လို့ ဆုေတာင္းတယ္။

ဟုတ္ရင္ေတာ့ ငါတို့ေျပာတာပဲအမွန္။ ရိုဟင္ဂ်ာကို ေထာက္ခံေျပာရေအာင္ ရွင္၊ မင္း၊ ခင္ဗ်ား ဗမာမဟုတ္လို့လားလို့ ေျပာျကမွာ။ ဗမာဆိုရင္ ဘာ၊ ဘာလုပ္မွ ဘာေျပာမွ ဗမာျဖစ္မယ္လို့ ဒီ norm ကို ပကတိ အမွန္တရားျဖစ္ေအာင္ေျပာေနျကသူေတြက ေျပာနိုင္စရာရွိတယ္။ဒါေပမယ့္ လူသားကို လူသားလိုျကည့္နိုင္ျကသူေတြ၊ ကိုယ္ယံုျကည္ရာကို ကိုယ္ထုတ္ေျပာနိုင္တဲ့ သတၱိရွိျပီး အဲဒီလိုထုတ္ေျပာတာကိုလဲ ေထာက္ခံတဲ့ သူေတြရွိေနတာကိုျကည့္ျပီး အခု facebook မွာေတြ့ေနရတဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာေတြအေပၚ လူသားခ်င္းမစာနာတဲ့အျမင္ဟာ ဗမာတိုင္း ရဲ့အျမင္မဟုတ္ဘူးဆိုတာ ေျပာခ်င္တာပဲ။ အဲဒီလိုမျမင္လို့ ခင္ဗ်ားဗမာမဟုတ္ဘူးဆိုရင္ ဗမာဟုတ္၊ မဟုတ္ဘယ္သူက သတ္မွတ္ပိုင္ခြင့္ရွိသလဲဆိုတာနဲ့ လူသားခ်င္းမစာနာနိုင္တဲ့စိတ္ရွိမွဗမာလို့သတ္မွတ္မယ့္ norm ေပၚလာရင္ အဲဒီပံုစံခြက္ထဲ ကိုယ့္ကိုကိုယ္အဝင္ခံမလား စဉ္းစားျကည့္ျကပါစို့။

တကယ္က်ေတာ့ ဗမာလူမ်ိုးလို့ ေခၚေနတဲ့ လူမ်ိုးကိုယ္တိုင္က နိုင္ငံရပ္ျခားက လာခဲ့တာပဲ မဟုတ္လား။ လုတို့၊ ဆရာသန္းထြန္းတို့ thesis ေတြ ျပန္ဖတ္ျကည့္ပါလား။ တရုတ္ျပည္ဘက္ကေန ေရျကည္ရာ ျမက္နုရာ ေရွြ့လာျပီး ကေန့ ျမန္မာနိုင္ငံလို့ ေခၚတဲ့ ေနရာမွာ အေျခခ်ရာကေန ျမန္မာလူမ်ိုး၊ ဗမာလူမ်ိုးရယ္ ျဖစ္လာတာပဲ။

လာတဲ့လူေတြကို ဗမာလုပ္ပစ္နိုင္ဖို့ပဲ။ ဒီေတာ့ ေမးစရာ ရွိတာက ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ အဲ့သလို လုပ္ဖို့ဆိုရင္ ဗမာ၊ ျမန္မာ ဆိုတာ ဘာအဓိပၸါယ္ေဆာင္လဲဆိုတာ အရင္ဆံုး ေသခ်ာ သတ္မွတ္ရေတာ့မယ္။ What does it mean to be Burmese? ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကို ေျဖရေတာ့မယ္။ ဒီေမးခြန္းကို ဗမာ၊ ျမန္မာ ျပည္သူျပည္သားတိုင္း ေလးေလးနက္နက္ စဉ္းစားသင့္တယ္။ ဗမာ၊ ျမန္မာ ဟုတ္မဟုတ္ ဘာနဲ့တိုင္းမလဲ။ အမ်ားစုက ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္မွ ဗမာ၊ ငပိျကိုက္မွ ဗမာ၊ သကၤ࿿ျန္ကို သေဘာက်မွ၊ သကၤ࿿ျန္မွာ ေပ်ာ္မွ ဗမာ စသျဖင့္ က်ဉ္းေျမာင္းတဲ့ အဓိပၸါယ္ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြက ရုန္းမထြက္နိုင္ ေသးပါဘူး။
ဖစ္သင့္တာက အျပင္က ဝင္ဗမာလူမ်ိုးကို ရင့္က်က္တဲ့ လူမ်ိုးအျဖစ္ ျမင္ခ်င္တယ္။ လူမ်ိုးကို ကိုးကြယ္ယံုျကည္မႈနဲ့ ခ်ိတ္ဆက္ထားတာ၊ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ တိမ္းညြတ္မႈနဲ့ ခ်ိတ္ထားတာ (ဒီလို ေျပာရတာ လိင္တူ စိတ္ဝင္စားသူေတြကို ငါအာဏာရရင္ ဗမာျပည္မွာ မထားဘူးလို့ ရွက္ရေကာင္းမွန္းမသိ လူေရွ့ ထုတ္ေျပာတာမ်ိုး တခါမက ျကားဖူးလို့ပဲ။) အသားအေရာင္နဲ့ ခ်ိတ္ထားတာ၊ ျခံုေျပာရရင္ ေမြးကတည္းက ခြဲမရေအာင္ ပါလာတဲ့ ဇီဝေဗဒဆိုင္ရာ အခ်က္ အလက္ေတြ ဒါမွမဟုတ္ သူမ်ားကို မထိခိုက္တဲ့ အထံု၊ ဝါသနာ၊ ယံုျကည္မႈ စတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို အေျချပုျပီး ခြဲျခား သတ္မွတ္တာဟာ အနၱရယ္ ရွိေစနိုင္တယ္။

ဗမာလူမ်ိုးကို လူသားတိုင္းကို လူသားလိုျမင္ျပီး ဆက္ဆံတဲ့၊ မရွိအတူ ရွိအတူေပါ့ဆိုတဲ့ စိတ္ဓာတ္ကို တန္ဖိုးထား ေလးစားတဲ့၊ သူမ်ား မထိခိုက္ရင္ ဘယ္ကိုးကြယ္ ယံုျကည္မႈကိုမဆို လက္ခံခြင့္ျပုတဲ့၊ ျခံုေျပာရရင္ ရင္ေခါင္းက်ယ္တဲ့ လူမ်ိုး အျဖစ္ျမင္ခ်င္တယ္။ ဆင္းရဲ ခ်မ္းသာလိုက္ျပီး၊ ပညာရွိမရွိ လိုက္ျပီး၊ ကိုးကြယ္ ယံုျကည္မႈကို လိုက္ျပီး၊ အသားအေရာင္ကိုလိုက္ျပီး ခြဲျခားဆက္ဆံတဲ့ လူမ်ိုးအျဖစ္ မျမင္ခ်င္ပါ။

Credit : WFWW 

Write A Comment

Rohingya Exodus